10 właściwości zdrowotnych i leczniczych rzeżuchy

 

Pieprzyca siewna powszechnie nazywana także rzeżuchą, rzeżuchą ogrodową lub rzeżuchą siewną to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny kapustowatych posiadający niezwykłe właściwości lecznicze. Roślina ta zawiera w swoim składzie prawdziwą obfitość witamin i soli mineralnych: witaminę K, witaminę A, witaminę C, witaminę E, kwas foliowy, witaminę B2, witaminę B6, witaminę B1, witaminę B3, kwas pantotenowy, mangan, potas, magnez, miedź, fosfor, wapno, żelazo, cynk, selen.

 

1. Rzeżucha wpływa na prawidłowe widzenie

W 100 gramach rzeżuchy znajduje się około 6917 j.m. beta-karotenu, który organizm przekształca w witaminę A. Witamina A jest najważniejszą witaminą dla zdrowia naszych oczu. Bierze ona udział w syntezie rodopsyny odpowiedzialnej za odbieranie bodźców wzrokowych i widzenie przy słabym oświetleniu.

Obecne w rzeżusze barwniki roślinne luteina i zeaksantyna – jedyne karotenoidy występujące w siatkówce i soczewce oka – chronią oczy przed promieniowaniem UV oraz uczestniczą w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej. Schorzenie to jest główną przyczyną postępujących wraz z wiekiem problemów z widzeniem.

Witamina C obecna w cieczy wodnistej wypełniającej przednią komorę oka zmniejsza ryzyko rozwoju zaćmy starczej. Dodatkowo rzeżucha dzięki bogactwu innych antyoksydantów przeciwdziała destrukcyjnemu wpływowi wolnych rodników na narząd wzroku, między innymi osłaniając naczynia włosowate siatkówki.

 

2. Rzeżucha pomaga w profilaktyce i leczeniu osteoporozy

Osteoporozę nazywa się cichą epidemią XXI wieku. Wydłużające się życie człowieka i coraz bardziej wyjałowiona ze składników odżywczych żywność są głównymi powodami przybywania pacjentów cierpiących na postępujący ubytek masy kostnej. Rzeżucha bogata jest w szereg witamin i soli mineralnych pomagających budować zdrowe i mocne kości.

Wapń jest głównym składnikiem mineralnym kości i zębów – im więcej go zawierają, tym są mocniejsze i odporniejsze na złamania. Rzeżucha zawiera 81 mg wapnia w 100 gramach rośliny.

Fosfor jest obok wapnia podstawowym budulcem kości i zębów, współuczestniczącym w ich mineralizacji. Rzeżucha zawiera 76 mg fosforu w 100 gramach rośliny.

Witamina C wspomaga budowę kolagenu, uczestniczy w regeneracji kości po złamaniach, jej deficyt zmniejsza przyswajanie wapnia.

Magnez wpływa na przyswajanie wapnia i prawidłowe wbudowanie go w tkankę kostną oraz aktywuje szereg enzymów biorących udział w tworzeniu kości.

Witamina A stymuluje różnicowanie komórek układu kostnego.

Witamina K uczestniczy w mineralizacji kości.

Mangan uczestniczy w metabolizmie kości, prawidłowym tworzeniu tkanki łącznej. Rzeżucha zawiera około 0.6 mg manganu  w 100 gramach rośliny.

Cynk i miedź uczestniczą w mineralizacji kości. Rzeżucha zawiera po około 0.2 mg tych pierwiastków w 100 gramach rośliny.

Potas zmniejsza wydalanie wapnia z moczem. Rzeżucha zawiera 606 mg potasu w 100 gramach rośliny.

 

3. Rzeżucha przeciwdziała anemii

Anemia z powodu deficytu żelaza lub kwasu foliowego, jeśli wynika z niewłaściwego odżywiania, jest łatwa do wyleczenia. Wystarczy uzupełnić ich braki w organizmie. O odpowiednią podaż tych składników odżywczych w diecie szczególnie dbać powinny ciężarne – rozwijający się płód pobiera żelazo z organizmu matki oraz kobiety mające obfite miesiączki – utrata krwi jest prostą drogą do anemii.

Rzeżucha zawiera 1.3 mg żelaza w 100 gramach rośliny – stanowi to około 7% zalecanego dziennego spożycia tego minerału oraz 0.2 mg kwasu foliowego, pokrywającego zapotrzebowanie w 12%. Oprócz niezbędnych do produkcji czerwonych krwinek żelaza i kwasu foliowego, rzeżucha zawiera także witaminę C, która potrafi nawet trzykrotnie zwiększyć przyswajalność żelaza niehemowego. Ma to szczególne znaczenie dla wegetarian, którzy ze względu na brak w swoim jadłospisie  mięsa mogą mieć problemy z takim zbilansowaniem diety, by zapobiec deficytowi tego pierwiastka.

 

4. Rzeżucha obniża ciśnienie tętnicze krwi i chroni układ sercowo-naczyniowy

Rzeżucha zawiera stosunkowo dużo potasu – 100 gramów rośliny pokrywa 17% dziennego zapotrzebowania na ten minerał. Dieta bogata w potas potrafi znacznie obniżyć ciśnienie tętnicze krwi, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego – choroby, która nie boli i przez wiele lat może nie dawać żadnych objawów, czyniąc po cichu pustki w naszym organizmie. Najpoważniejszymi konsekwencjami nadciśnienia tętniczego są miażdżyca i jej kliniczne postacie – choroba wieńcowa, zawał serca, udar mózgu i niedokrwienie kończyn dolnych.

Rzeżucha jest także wyjątkowo bogata w przeciwutleniacze – substancje chroniące komórki ciała i ich struktury przed skutkami stresu oksydacyjnego. Ich obecność wyraźnie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Witamina C obniża poziom cholesterolu we krwi, między innymi poprzez blokowanie jego syntezy i usprawnienie metabolizmu cholesterolu. Przyczynia się także do obniżenia ciśnienia tętniczego.

Witamina E wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, chroni płytki krwi przed zlepianiem, zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych. W przypadku zawału serca przeciwdziała powiększeniu się obszaru uszkodzenia mięśnia sercowego.

Witamina A zapobiega utlenianiu się frakcji LDL cholesterolu – tzw. złego cholesterolu, co w konsekwencji zapobiega rozwojowi miażdżycy.

Witamina K uczestniczy w hamowaniu rozwoju blaszki miażdżycowej.