Jak tanio założyć sklep internetowy – krok po kroku

 

Poradnik przeznaczony jest dla osób, które chcą założyć własny sklep internetowy, ale dysponują ograniczonymi środkami finansowymi i wiedzą techniczną. E-commerce jest i jeszcze długo pozostanie rozwijającą się  i perspektywiczną branżą. Jego największą zaletą w porównaniu ze sprzedażą stacjonarną jest z jednej strony ograniczenie nakładów finansowych, które ponosi się za wynajem powierzchni handlowych i zatrudnienie personelu, z drugiej zaś możliwość dotarcia ze swoją ofertą do klientów na całym świecie. Zakładając własny biznes nie unikniesz wydatków. Rzecz w tym, by były one jak najmniejsze, a sam proces zakładania i prowadzenia sklepu internetowego jak najprostszy.

 

1. Jak tanio założyć sklep internetowy – wybór domeny

Domena internetowa to adres pod którym znajdować się będzie twój sklep. Najlepiej, żeby była krótka, nieskomplikowana i łatwa do zapamiętania. Należy unikać używania w nazwie polskich znaków diakrytycznych. Dla sklepów sprzedających towary w Polsce warto wybierać domeny z rozszerzeniem .pl, gdyż są one uważane za najbardziej wartościowe i wzbudzające największe zaufanie.

Osoba nie dysponująca dużą ilością pieniędzy skazana jest na zakup domeny na rynku pierwotnym zazwyczaj w cenie od kilku do kilkudziesięciu złotych. O ile cena nie jest wysoka, o tyle wybór nazw jest ograniczony. Ciekawe adresy zostały już dawno wykupione. Czasami domeny generyczne można nabyć od handlarzy na rynku wtórnym w cenach sięgających nawet kilkuset tysięcy złotych.

Dobra wiadomość jest taka, że nazwa sklepu internetowego może, ale nie musi odnosić się bezpośrednio do oferowanego asortymentu. Przykłady to Amazon.com, Saturn.pl czy Asos.com. Ważna jest kreatywność i pomysłowość. Wybierając domenę pamiętaj, że to za jej pomocą twój sklep długofalowo budować będzie swoją markę, dlatego stworzeniu ciekawej nazwy warto poświęcić trochę czasu.

 

2. Jak tanio założyć sklep internetowy – wybór platformy e-commerce

Nie musisz dysponować dużymi środkami pieniężnymi, by stworzyć stronę za pomocą której sprzedawać będziesz swoje produkty. Jeśli nie stać cię na zatrudnienie projektanta lub programisty, skorzystać możesz z platform e-commerce. Warto zrobić to nie tylko z powodów finansowych. Platformy istniejące od lat dużo lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów, dokonując na bieżąco stosownych aktualizacji. Wybierając natomiast wytworzenie  oprogramowania od zera narażony jesteś na straty czasowe i finansowe, co z punktu widzenia nowo powstającego biznesu jest działaniem nie racjonalnym ekonomicznie. Trzy podstawowe rodzaje platform e-commerce to:

 

Platformy e-commerce w formie dzierżawy w modelu Saas

Oprogramowanie to uważane za najtańsze i najprostsze do wdrożenia. Dzierżawa polega na wykupieniu miesięcznego abonamentu w cenie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zamian za korzystanie z w pełni skonfigurowanej platformy. Ponieważ sklep znajduje się w tzw. chmurze, nie musimy płacić za hosting. Aktualizacje są wliczone w cenę abonamentu. Za kwestie bezpieczeństwa odpowiada dostawca usługi. Sklep jest gotowy do działania niemal od początku. Obsługę prowadzi się z poziomu panelu administracyjnego.

Platformy tego rodzaju oferują wsparcie techniczne oraz gotowe integracje z systemami płatności, kurierami, paczkomatami, porównywarkami cen, Allegro, hurtowniami internetowymi i inne. Często także kupując oprogramowanie, w ramach promocji za symboliczną złotówkę otrzymać można domenę internetową.

Minusem zakładania sklepu w modelu Saas są ograniczone możliwości implementacji dodatkowych funkcjonalności. Należy jednak pamiętać, że producentom oprogramowania zależy na wyprzedzeniu konkurencji, dlatego też sami starają się wdrażać jak najszybciej nowe technologie.

 

Platformy e-commerce o otwartych licencjach

Oprogramowanie tego typu jest bezpłatne. Ponieważ jednak do uruchomienia sklepu potrzebne jest wykupienie hostingu, nie można nazwać tego rozwiązania darmowym. Kiedy sklep rozrasta się i potrzebne jest dodatkowe wsparcie w postaci modułów lub wtyczek, producent z reguły udziela go odpłatnie.

Administrowanie systemem prowadzone jest we własnym zakresie. Dlatego, mimo iż stosowanie Open Source nie wymaga zaawansowanych programistycznych umiejętności, nie jest to najlepsze rozwiązanie dla zupełnych laików. Jednak już osoby z podstawową wiedzą informatyczną powinny sobie poradzić.

Społeczność Open Source tworzą bardzo często wysokiej jakości specjaliści wspierający rozwój platformy, co przyczynia się między innymi do szybszego wykrywania i naprawiania błędów. Dlatego niektórzy uważają te platformy za lepsze i bezpieczniejsze od komercyjnych.

Zaletą otwartego kodu źródłowego jest także możliwość jego modyfikacji i dostosowania do swoich potrzeb. Z drugiej jednak strony ingerencja w kod zwiększa ryzyko ataków hakerów, gdyż pozbawia lub w znaczny sposób ogranicza możliwość korzystania z aktualizacji dostarczanych przez producenta.

Przykładem oprogramowania na licencji Open Source jest WooCommerce, który przy pomocy WordPressa pozwala na stworzenie sklepu internetowego. Jest on jednym z najczęściej wybieranych na świecie sposobów prowadzenia sprzedaży on-line. Jego funkcjonalność można rozszerzać za pomocą niezliczonej ilości bezpłatnych i płatnych wtyczek. Jedną z zalet WooCommerce jest duży wybór spośród darmowych szablonów sklepów. Niektóre są dużo bardziej interesujące niż te, które oferują płatne platformy e-commerce. Osoby, które znają WordPressa bez problemu poradzą sobie z obsługą WooCommerce. Inne przykłady oprogramowania sklepu internetowego opartego na na licencji Open Source to Magento, PrestaShop i osCommerce.