Jak tanio założyć sklep internetowy – krok po kroku

5. Jak tanio założyć sklep internetowy – VAT i kasa fiskalna

Dopóki obroty twojej firmy nie przekroczą w proporcji do okresu prowadzonej działalności 200 000 zł rocznie, zwolniony jesteś z płacenia VAT. Nie zwalnia cię to jednak z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży w celu ustalenia momentu do którego korzystać możesz ze zwolnienia. Po przekroczeniu limitu musisz dokonać w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego za pomocą druku VAT-R. Wyjątek stanowią niektóre rodzaje działalności gospodarczej, które od początku nie podlegają zwolnieniu z płacenia VAT. Są to między innymi sklepy oferujące sprzedaż wyrobów z metali szlachetnych.

Zwolnieniu z obowiązku posiadania kasy fiskalnej niezależnie od obrotu podlegają czynności ujęte w katalogu zwolnień przedmiotowych, np. usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Zwolnienie podmiotowe z kolei dotyczy firm, których proporcjonalny roczny dochód nie przekracza 20 000 zł. Po przekroczeniu limitu mają one dwa miesiące na jej zakup.

Właściciele sklepów internetowych nie mają obowiązku posiadania kasy fiskalnej niezależnie od dochodów, jeśli nabywcy za towary zakupione przez internet płacą za pośrednictwem banku, sytemu płatniczego, poczty lub kasy oszczędnościowo-kredytowej, a sprzedawca prowadzi ewidencję pozwalającą ustalić przedmiot dostawy i dane nabywcy. Niestety wystarczy, że zapłata odbywa się z konta osoby, która nie jest fatycznym odbiorcą, by zostać pozbawionym prawa do zwolnienia. Podobnie dzieje się, jeśli kupujący towar online odbiera go osobiście w stacjonarnej siedzibie twojej firmy.

Istnieje także katalog towarów, które w żadnym wypadku nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, na przykład perfumy, sprzęt fotograficzny, radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny.

 

6. Jak tanio założyć sklep internetowy – konto bankowe i pieczęć firmowa

Nie ma prawnego obowiązku posiadania firmowego konta bankowego dopóki wartość pojedynczej transakcji nie przekracza 15 000 zł, a firma zatrudnia mniej niż dziesięciu pracowników. Praktyka pokazuje jednak, że posiadanie go jest więcej niż wskazane. Warto także dodać, że często w regulaminach kont osobistych zabronione jest ich używanie do prowadzenia działalności gospodarczej.

Osobne konto bankowe sklepu internetowego ułatwia prowadzenie księgowości, przesyłanie składek i płacenie podatków oraz uwiarygadnia firmę w oczach klientów. Zakładającym konto firmowe banki oferują dodatkowe bonusy, a samo prowadzenie kont często już przy jednej transakcji kartą miesięcznie jest bezpłatne. Konto firmowe założyć można dopiero po rejestracji w CEIDG.

W przypadku pieczęci firmowej jej posiadanie także nie jest obowiązkowe, przepisy prawa nakazują natomiast podawanie klientom pewnych podstawowych informacji – nazwy i adresu firmy, numerów NIP i REGON oraz danych kontaktowych. Logicznie więc łatwiej jest podstemplować fakturę czy dokument, niż każdorazowo wpisywać wszystkie informacje od nowa. Dodatkowo praktyka pokazuje, że banki, firmy czy urzędy często same wymagają od firm posiadania pieczątki.

Bardziej szczegółowo proces zakładania firmy od strony formalnej omawiamy w artykule Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą 2019?

 

7. Jak tanio założyć sklep internetowy – fulfilment

Jeśli dysponujesz własną powierzchnią magazynową i sam zamierzasz zajmować się przyjmowaniem towarów od dostawców, kompletowaniem i wysyłaniem zamówień, ten punkt cię nie dotyczy. Jeżeli jednak do prowadzenia sklepu internetowego konieczne będzie wynajęcie magazynu i zatrudnienie pracowników, powinieneś zainteresować się fulfilmentem. Usługa ta polega na oddelegowaniu kwestii związanych z logistyką sklepu zewnętrznemu operatorowi. Firma logistyczna odpowiada za odbiór towarów od dostawców, ich magazynowanie, pakowanie, wysyłanie do klientów oraz za zwroty i reklamacje. Także usługi kurierskie są w ramach tej usługi są tańsze ze względu na obsługiwaną ilość zamówień. Dla małego sklepu internetowego fulfilment okazać się może znacznie korzystniejszym rozwiązaniem, niż tworzenie nowego etatu i płacenie czynszu za wynajem magazynu.

 

8. Jak tanio założyć sklep internetowy – promocja

Stworzyłeś stronę sklepu, zarejestrowałeś firmę, teraz czas na najważniejsze – sprzedaż. Konkurencja w wirtualnym świecie jest jednak ogromna i aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu będziesz musiał zainwestować trochę czasu i pieniędzy w jego promocję. Jeśli nie dysponujesz dużymi środkami finansowymi, nie jesteś na straconej pozycji. Internet to bardzo demokratyczne medium i ceni kreatywność, ciężką pracę i własną inwencję. Sposobów na rozreklamowanie sklepu internetowego jest wiele. Oto kilka z nich:

 

Blog i kampania maillingowa

Razem ze sklepem internetowym prowadź bloga, którego treść powiązana będzie z twoją ofertą handlową. Mogą to być porady jak korzystać ze sprzętu. Jeśli sprzedajesz roboty kuchenne, możesz prezentować przepisy kulinarne z jego użyciem. Jeśli sprzedajesz ubrania lub kosmetyki, pisz o obowiązujących trendach. Jeśli sprzedajesz części zamienne do sprzętu AGD, umieszczaj filmiki jak dokonać wymiany lub naprawy. Wszystkie te działania z jednej strony podniosą naturalny ruch z wyszukiwarek do twojego sklepu, z drugiej zaś spowodują, że w oczach klientów będzie on bardziej wiarygodny. Prowadzenie bloga ułatwi też stworzenie listy maillingowej. Przy pomocy newslettera możesz wysyłać potencjalnym klientom informacje o nowościach, promocjach i wyprzedażach.

 

Media społecznościowe

Jest to jeden z najtańszych sposobów promocji sklepu internetowego. Za ich pomocą bez ponoszenia dodatkowych kosztów możesz prezentować swoją ofertę dużemu gronu odbiorców. Niektórzy uważają, że warto od początku prowadzenia biznesu być aktywnym w jak największej ilości serwisów społecznościowych. Inni twierdzą, że dysponując ograniczoną ilością czasu warto skoncentrować się tylko na tych, które dają największe szanse dotarcia do dużej ilości klientów. Oprócz Facebooka, Instagrama i Twittera kanałem wartym polecenia, choć wciąż przez wielu niedocenianym jest Pinterest. Posiada on funkcję przypinania zdjęć, która ułatwia odpowiednią ekspozycję oferty twojego sklepu.

 

Google AdWords

Google oferuje promocję sklepów internetowych w systemie płatności za kliknięcie. W dużym skrócie polega to na tym, że kiedy użytkownik wyszukiwarki wpisuje hasło w polu wyszukiwania, np. buty sportowe, obok naturalnych wyników wyszukiwania pojawiają się reklamy tekstowe powiązane z wyszukiwanym hasłem. Reklamy pojawiają się także na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense.

Będąc klientem Google AdWords płacisz za wyświetlanie reklamy twojego sklepu tylko wtedy, gdy internauta kliknie w nią i odwiedzi twoją stronę. Możesz zacząć od dowolnego budżetu, sam decydujesz jak wiele chcesz wydać. Ten sposób promocji w internecie uważany jest za niezwykle skuteczny, wyraźnie zwiększający sprzedaż.