Jak tanio założyć sklep internetowy – krok po kroku

 

Platformy e-commerce o zamkniętych licencjach

Dostarczane oprogramowanie gotowe jest do implementacji. Wymaga instalacji na serwerze, co oznacza ponoszenie dodatkowych poza wykupieniem licencji kosztów w postaci comiesięcznych opłat za hosting. Podobnie jak w modelu typu Saas ten typ platform umożliwia gotowe integracje z systemami zewnętrznymi.

W przypadku potrzeby wprowadzenia zmian producenci oferują odpłatną możliwość modyfikacji kodu i dopasowania oprogramowania do potrzeb klienta. Wiąże się to jednak zazwyczaj z długim czasem realizacji. Samodzielnie wprowadzane zmiany w kodzie grożą wygaśnięciem licencji.

Ten model zazwyczaj wybierany jest przez firmy, które mają już doświadczenie w handlu internetowym, dysponują środkami finansowymi  i technicznym zapleczem zajmującym się obsługą sklepu.

Obecnie standardem w platformach e-commerce zarówno bezpłatnych, jak i komercyjnych jest także wbudowana wersja mobilna, co w dzisiejszych czasach, kiedy sprzedaż za pomocą urządzeń przenośnych sukcesywnie rośnie jest nie bez znaczenia.

 

Wybór oprogramowania – podsumowanie

Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z handlem internetowym, brak ci wiedzy technicznej i dysponujesz ograniczonymi środkami finansowymi, najlepszym wyborem dla ciebie będzie skorzystanie z modelu Saas w formie dzierżawy. Dostawca usługi odpowiada za aktualizację oprogramowania, utrzymanie infrastruktury oraz oferuje wsparcie techniczne i integracje z płatnościami i kurierami. Ułatwia także sprzedaż wielokanałową, np. przez Allegro, co daje szansę pozyskania większej liczby klientów.

Z kolei wybierając wykupienie drogiej licencji nie tylko narażasz się na duże koszty, gdy twój biznes nie wypali, ale także sam odpowiadasz za utrzymanie serweru i bezpieczeństwo strony. Natomiast model Open Source odpowiedni jest dla osób, które dysponują wystarczającą wiedzą informatyczną, by w pełni wykorzystać jego potencjał.

Wdrożenie platformy e-commerce może dodatkowo kosztować, jeżeli niezbędne prace do uruchomienia systemu sklepowego lub wykonanie indywidualnego szablonu graficznego zlecisz profesjonalnej firmie.

Zanim podejmiesz decyzję w jaki sposób stworzysz swój sklep internetowy, wypróbuj kilka opcji. Testowanie oprogramowania komercyjnego przez okres dwóch lub trzech tygodni z reguły jest bezpłatne. 

 

3. Jak tanio założyć sklep internetowy – rejestracja firmy

Przed przystąpieniem do rejestracji działalności gospodarczej sprawdźmy czy sprzedaż towarów, którą poprzez sklep internetowy chcemy prowadzić nie jest objęta dodatkowymi wymogami i ograniczeniami wynikającymi z przepisów prawa. Dotyczy to między innymi sprzedaży leków, paliw, walut, alkoholu, broni, materiałów wybuchowych, środków ochrony roślin.

Sama procedura rejestracji firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jest prosta. Wystarczy dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Robimy to wypełniając formularz CEIDG-1. Rejestracja jest bezpłatna.

We wniosku podać musimy kod PKD przypisany naszej działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet jest to 47.91.Z. Wyjątek stanowi sprzedaż detaliczna samochodów i motocykli oraz części i akcesoriów do nich.

Rejestrując się w CEIDG wybrać musimy także formę opodatkowania działalności  gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nowi przedsiębiorcy decydują się najczęściej na rozliczenie na zasadach ogólnych ze stawką podatkową 18%, jeśli dochody firmy w skali roku nie przekraczają 85 528 zł. Ewidencja prowadzona tu jest w formie Księgi Przychodów i Rozchodów.

Drugą wartą uwagi formą opodatkowania, szczególnie przez właścicieli sklepów internetowych jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku działalności usługowej w zakresie handlu jest to 3%. Ryczałt jednak nie dla wszystkich jest korzystny. Podatek płacony jest tu od przychodu bez pomniejszenia go o koszty uzyskania. Może to oznaczać konieczność zapłaty podatku nawet wtedy, gdy nasza działalność przynosi straty. Dodatkowo nie każdy rodzaj działalności może wybrać tą formę rozliczenia z fiskusem.

 

4. Jak tanio założyć sklep internetowy – REGON, NIP, ZUS

Po złożeniu wniosku CEIDG-1 w ciągu maksymalnie siedmiu dni zostanie nam przydzielony numer REGON. Jeśli nie posiadamy jeszcze Numeru Identyfikacji Podatkowej, także go otrzymamy. W przeciwnym wypadku numer osobisty NIP staje się automatycznie numerem firmowym.

Następną czynnością, którą przyszły właściciel sklepu internetowego powinien wykonać jest złożenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenia do ubezpieczenia w postaci druku rejestracyjnego ZUS ZUA.

Prowadzący działalność gospodarczą zobowiązani są także do składania co miesiąc druku ZUS DRA. Obowiązek ten nie dotyczy płacących składkę preferencyjną lub minimalną. W ich wypadku deklarację wystarczy złożyć tylko tuż po zarejestrowaniu firmy lub dwa razy, jeśli dzień rozpoczęcia działalności nie jest pierwszym dniem miesiąca.