10 prostych porad jak skutecznie schudnąć bez głodzenia się

 

Jeżeli twoja nadwaga nie jest spowodowana chorobą lub zaburzeniami hormonalnymi tylko nieprawidłowym odżywianiem, sprawa jest prosta – wystarczy zmienić zmniejszyć ilość spożywanych kalorii i zwiększyć ilość ruchu.

Jest powód dla którego osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające tak często polegają i zamiast schudnąć, ostatecznie przybierają na wadze. Zmiana sposobu odżywiania na kilka tygodni czy miesięcy, nawet jeżeli zakończy się utratą nadprogramowych kilogramów, nie powstrzyma nas przed przytyciem po zakończeniu diety. Wielu dietetyków i ekspertów od zdrowia odrzuca ten sposób walki z nadwagą, uważając go na dłuższą metę za mało efektywny i w zamian proponuje inne metody, np. jedzenie intuicyjne.

Inną metodą jest powolna modyfikacja krok po kroku swoich przyzwyczajeń i złych nawyków. Oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić. Nawyki są drugą naturą człowieka, najpierw my je kształtujemy, potem one tworzą nas. Zarówno te pozytywne, jak i negatywne wymagają czasu, by w pełni zaistnieć. I niestety tak samo dużo czasu potrzeba, by się ich pozbyć.

Pomocna w zmianie nawyków jest metoda Kaizen. W dużym skrócie polega ona na tym, by zamiast wprowadzać duże, gwałtowne zmiany, np. rygorystyczna dieta 1000 kcal, dokonywać w swoim sposobie odżywiania i stylu życia niewielkich, czasami wręcz absurdalnie małych modyfikacji, które zgromadzone w czasie dadzą spektakularny efekt. Oto 10 prostych porad, które pomogą nam schudnąć i zapobiegną ponownemu utyciu.

 

1. Zmodyfikuj swoje cele

Czasami przegrywamy walkę z nadwagą tylko dlatego, że bierzemy na siebie za dużo. Analogicznie rzecz ma się z innymi naszymi życiowymi zamierzeniami, których nie udaje się nam osiągnąć. Jeżeli potrzebujesz schudnąć 15 kg, samo myślenie o tym może przytłoczyć. Tym bardziej, że prawdopodobnie masz za sobą już co najmniej jedną nieudaną próbę. Jeżeli jednak swój jeden duży cel – schudnąć 15 kg, zamienisz na 15 mniejszych – 15 x 1kg lub nawet 30 małych – 30 x 0.5 kg, zmieni się sposób w jaki widzisz problem. Schudnąć 0.5 kg – to jest wykonalne, a wręcz wydaje się całkiem proste. Kiedy już tego dokonasz przejdź do kolejnego celu – następnego 0.5 kg. Taki sposób patrzenia na problem ma jeszcze jedną zaletę – pozwala nam on dużo częściej odnosić małe zwycięstwa. Przekłada się to na sposób w jaki siebie samych postrzegamy, naszą samoocenę oraz samopoczucie.

 

2. Myj zęby od razu po posiłkach

Ta zwykła czynność potrafi skutecznie ograniczyć podjadanie między posiłkami oraz wieczorne obżarstwo. Kiedy masz czyste zęby, dużo trudniej przychodzi ci sięgnąć po dodatkową przekąskę przed snem, ponieważ oznacza to konieczność ponownej wizyty w łazience. Podobne odczucia wywołuje czyszczenie zębów w trakcie dnia, po śniadaniu czy obiedzie. Jest nam po prostu szkoda niszczyć świeżość naszych zębów i skazywać się na ponowne ich czyszczenie, co samo w sobie do najbardziej ekscytujących czynności nie należy. W efekcie dochodzi do zredukowania ilości spożywanych kalorii, o zdrowych zębach nie wspominając.

 

3. Nie chodź na zakupy z pustym żołądkiem

Zakupy zawsze należy planować po posiłkach, gdy nie jesteśmy głodni. Nie ma gorszego doradcy niż pusty żołądek, szczególnie w otoczeniu słodyczy, słonych przekąsek i gazowanych napojów. Głód powoduje, że nasz koszyk wypełnia się masą zupełnie niepotrzebnych produktów. Nawet jeżeli po powrocie do domu nie zjemy ich wszystkich, one i tak pozostają w kuchni, czekając tylko na chwilę naszej słabości. Podobnie rzecz wygląda z przygotowywaniem listy zakupów. Także wtedy pełny żołądek chroni nas przed błędnymi decyzjami.

 

4. Bądź w ciągłym ruchu

Czasami już sama myśl o regularnych ćwiczeniach wywołuje ból głowy – jeszcze nie zaczęliśmy, a już mamy dosyć. Nie dajcie sobie wmówić, że siłownia czy fitness to jedyne skuteczne formy ruchu dla osób pragnących schudnąć. Najwięcej kalorii tracimy podczas zwykłej, codziennej aktywności. Niestety często robimy wszystko, by ja najbardziej uprościć sobie życie i najmniej zmęczyć. Należy to zmienić. Warto zacząć od kupna krokomierza. Jest to małe, niedrogie urządzenie z wyglądu przypominające zegarek. Za jego pomocą mierzymy ilość wykonywanych kroków i liczbę spalonych kalorii.

Staraj się codziennie zwiększać pokonywany przez siebie dystans, np. o 100 kroków. W tym celu wysiadaj z autobusu przystanek wcześniej, parkuj samochód kawałek dalej, używaj schodów zamiast windy, wydłużaj trasę spaceru z psem, jak najczęściej poruszaj się pieszo zamiast korzystać ze środków transportu. Bądź kreatywny w szukaniu drobnych, wymagających niewielkiego wysiłku sposobów spalenia dodatkowych kalorii.

 

5. Ćwicz rano

Jeżeli uprawiasz sport, korzystasz z siłowni lub ćwiczysz w domu, rób to w miarę możliwości o jak najwcześniejszej porze. Wzmocnisz w ten sposób swoją motywację, by w trakcie dnia łatwo nie ulec pokusom. Będzie ci po prostu żal wcześniej wykonanego wysiłku i nie będziesz chcieć go zaprzepaścić przez batoniki i chipsy. Dodatkowo badania przeprowadzone przez naukowców z Brigham Young University na grupie 35 kobiet wykazały, że 45 minutowa aktywność fizyczna z rana redukuje ochotę na jedzenie. Teza ta przeczy obiegowej opinii, że ruch wzmaga apetyt.