Witamina B13 – funkcje, źródła, niedobór, nadmiar

 

Witamina B13 (kwas orotowy) jest jedną z najmniej znanych witamin z grupy B – do tego stopnia, że w niektórych częściach świata do dziś nie ma pełnej zgody, czy w ogóle klasyfikować ten związek jako witaminę.

Nie do końca zbadane są nie tylko jej wszystkie właściwości i wpływ na funkcjonowanie organizmu, ale nie udało się także określić precyzyjnego za potrzebowania na nią.

Podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B jest związkiem rozpuszczalnym w wodzie. Wrażliwa na działanie światła.

 

Witamina B13 – funkcje w organizmie

 

jest prekursorem nukleotydów,

uczestniczy w syntezie kwasu foliowego i witaminy B12,

obniża poziom cholesterolu we krwi,

działa lipotropowo, przeciwdziała stłuszczeniu i marskości wątroby,

pomaga w terapii stwardnienia rozsianego – choroby ośrodkowego układu nerwowego,

działa przeciwartretycznie – pomaga obniżyć poziom kwasu moczowego we krwi,

wpływa na przyrost masy mięśniowej, pomaga intensywniej i dłużej trenować,

 

Witamina B13 – źródła pokarmowe

 

warzywa korzeniowe,

serwatka,

zsiadłe mleko,

drożdże piwne,

szpinak,

szczaw,

 

Witamina B13 – zapotrzebowanie organizmu

 

Nie istnieją precyzyjne wytyczne odnośnie zapotrzebowania na witaminę B13. Wiemy tylko, że nie jest ono duże, a profilaktyczną dawkę dzienną określono na poziomie od 500 do 1000 mg.

 

Witamina B13 – skutki niedoboru w organizmie

 

dna moczanowa,

zaburzenia metabolizmu białek i aminokwasów,

miażdżyca,

ataki kolki nerkowej,

stwardnienie rozsiane,

 

Witamina B13 – nadmiar

 

Nie są znane ani skutki nadmiaru kwasu orotowego w organizmie, ani jego toksyczność.