Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Zakładanie działalności gospodarczej – wybór formy opodatkowania

 

Wybór najlepszej formy opodatkowania zależy od rodzaju planowanej działalności, spodziewanych dochodów oraz kosztów ich uzyskania. Istnieją cztery podstawowe formy opodatkowania działalności  gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych: opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i karta podatkowa. 

Wśród początkujących przedsiębiorców rozliczenie na zasadach ogólnych jest najczęściej wybieraną formą opodatkowania. Podatek płacony jest tu od dochodu, czyli różnicy między przychodem a kosztem jego uzyskania.

W opodatkowaniu na zasadach ogólnych składki na ZUS można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, bądź odjąć od uzyskanego dochodu. Odliczeniu od podatku podlega także część składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatek dochodowy pobierany jest w formie zaliczek, które od 1 stycznia 2020 roku wpłacamy na indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy raz na miesiąc lub co kwartał.

Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia deklaracji PIT-36.

 

Zakładanie działalności gospodarczej – złożenie wniosku CEIDG-1

 

CEIDG-1 to wniosek o wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wypełniając formularz CEIDG-1 dokonujemy jednocześnie zgłoszenia do Krajowego Rejestru Urzędu Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), naczelnika Urzędu Skarbowego oraz ZUS/KRUS.

Rejestracji dokonać można na kilka sposobów, korzystając z drogi elektronicznej, telefonicznej lub wypełniając wniosek papierowy.

 

Sposoby na złożenie wniosku CEIDG-1:

 

1. Rejestrujemy się, a następnie logujemy na stronie CEIDG, wypełniamy formularz i podpisujemy go za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Wyrobienie podpisu elektronicznego jest płatne. Natomiast założenia profilu zaufanego ePUAP wymaga jedynie otworzenia konta na stronie profilu, wypełnienia wniosku i wizyty w najbliższym Urzędzie Skarbowym lub innym, który przeprowadza weryfikację.

Klienci PKO BP mogą założyć profil zaufany za pośrednictwem systemu elektronicznego tego banku.

2. Bez logowania na stronie CEIDG wypełniamy formularz, otrzymujemy indywidualny kod i w ciągu 7 dni udajemy się do wybranego Urzędu Gminy w celu potwierdzenia tożsamości.

Urzędnik na podstawie kodu odnajduje w systemie nasz wniosek, drukuje go i daje nam do podpisu. Za datę złożenia wniosku uważa się dzień, w którym podpisaliśmy formularz.

3. Pobieramy wniosek z internetu. Wypełniamy go na komputerze, maszynie do pisania lub odręcznie. Na formularzu nie może być żadnych skreśleń. Następnie wniosek składamy w dowolnym Urzędzie Gminy, podpisując go na miejscu w obecności urzędnika.

4. Pobieramy wniosek z internetu. Wypełniamy go na komputerze, maszynie do pisania lub odręcznie. Potwierdzamy notarialnie dokument. Następnie listem poleconym przesyłamy go na adres Urzędu Gminy.

5. Dzwonimy na Infolinię pod numer 801 055 088 w godzinach od 8:00 do 16:00. W trakcie rozmowy z konsultantem przekazujemy mu potrzebne do wypełnienia wniosku dane, które wprowadza on za nas do CEIDG. Na telefon otrzymujemy sms, w którym znajduje się kod rejestrujący z numerem wniosku. Udajemy się z nim do Urzędu Gminy, gdzie podpisujemy wydrukowany przez urzędnika wniosek.

6. Papierowy formularz CEIDG-1 pobieramy w dowolnym Urzędzie Gminy. Wypełniamy go na miejscu lub w domu. Następnie składamy wypełniony wniosek, podpisując go w obecności urzędnika.

Rejestracja w CEIDG jest bezpłatna. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą od razu w dniu dokonania wpisu do CEIDG, chyba że we wniosku wskazał późniejszą datę.