Domowe musli – źródło zdrowia, urody i smukłej sylwetki

 

Musli wymyślił na początku XX wieku dla pacjentów swojego sanatorium w Zurychu szwajcarski lekarz Maximilian Bircher-Benner. Uważał on, że żywność, którą spożywamy ma dużo większy wpływ na nasze organizmy niż przypuszczamy i nie służy tylko zaspokojeniu głodu, ale z powodzeniem stosowana może być w celu poprawy stanu naszego zdrowia.

Dzisiaj to twierdzenie wydaje się oczywiste. Dietetyka stała się jedną z najbardziej rozwijających się dziedzin nauk medycznych, a kolejne badania naukowe dowodzą jak wielki jest wpływ sposobu odżywiania na prewencję i leczenie chorób.

W czasach działalności Bircher-Bennera jego tezy budziły jednak krytykę. Trwała ona do czasu, kiedy naukowcy w warzywach i owocach zaczęli odkrywać witaminy i inne składniki odżywcze oraz poznawać ich wpływ na funkcjonowanie organizmu.

 

Czym jest musli i dlaczego warto je jeść?

 

Musli jest mieszanką płatków i otrębów zbożowych, suszonych owoców, orzechów i nasion, które spożywamy z dodatkiem mleka i jogurtu. W zależności od upodobań dodać do niego można także miód, ciemną czekoladę, przyprawy lub świeże owoce. Możliwości jest wiele. Granicą jest nasza wyobraźnia.

Swoje prozdrowotne właściwości musli zawdzięcza feerii składników bogatych w substancje odżywcze, węglowodany złożone i błonnik. Główny z nich – pełnoziarniste produkty zbożowe według piramidy zdrowego żywienia stanowić powinien podstawę naszej diety.

Liczne witaminy oraz makro- i mikroelementy zawarte w musli wpływają kompleksowo na stan naszego zdrowia i urodę, w tym wygląd skóry. W wielu przypadkach działają one synergistycznie zwiększając wespół swoje wchłanianie przez organizm.

Węglowodany złożone pomagają utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi oraz pozbyć się zbędnych kilogramów. Ich przewaga nad węglowodanami prostymi wynika z tego, że wchłaniają się one dużo wolniej z przewodu pokarmowego. W efekcie energia z pożywienia uwalniana jest stopniowo, co zapobiega gwałtownym skokom poziomu glukozy we krwi oraz pozwala dłużej nie odczuwać głodu.

Jedzenie musli polecane jest osobom na diecie odchudzającej. Niemniej powinny one pamiętać, że niektóre składniki musli, jak na przykład orzechy potrafią być bardzo kaloryczne i nie należy przesadzać z ich ilością.

 

Dlaczego domowe musli jest lepsze od większości sklepowych?

 

Sklepy oferują nam w sprzedaży gotowe mieszanki. Bardzo często są one jednak pełne cukru, sztucznych słodzików, kandyzowanych owoców, utwardzonego tłuszczu roślinnego, konserwantów i w żaden sposób nie służą naszemu zdrowiu.

Najlepszym rozwiązaniem pozostaje więc zrobienie musli samodzielnie w domu. Możemy skomponować je w dowolny sposób dodając wiele zdrowych składników, które trudno jest spotkać w gotowych, sklepowych mieszankach, na przykład ostropest plamisty czy otręby żytnie.

 

Jak zrobić domowe musli?

 

Robiąc musli bądź kreatywny. Szukaj nowych składników, poznawaj ich lecznicze właściwości, próbuj nowych połączeń. Dzięki temu unikniesz nudy, która skutecznie potrafi zniechęcić nawet do rzeczy, które nam służą. Różnorodność jest podstawą poprawnie zbilansowanej diety. Pozwala ona uniknąć niedoborów substancji odżywczych i pomaga pozbyć się wielu problemów zdrowotnych i urodowych.

 

Proponowane składniki musli:

 

otręby: owsiane, żytnie, pszenne, jęczmienne, orkiszowe,

płatki: owsiane, żytnie, jęczmienne, orkiszowe, gryczane, jaglane, ryżowe, kukurydziane, kasztanowe,

zarodki pszenne, młody jęczmień,

orzechy: włoskie, arachidowe, brazylijskie, makadamia, nerkowca, pistacjowe, laskowe, pekan,

migdały, sezam, wiórki kokosowe, karob,

nasiona: chia (szałwia hiszpańska), konopia siewna, amarantus, siemię lniane,

pestki: dyni, słonecznika,

ostropest plamisty, babka płesznik, babka jajowata,

suszone owoce: rodzynki, śliwki, banany, morele, mango, figi, morwa, żurawina, jabłka, daktyle, czarna porzeczka, aronia, wiśnia, papaja, ananas, jagody Goji i Acai,

 

Po przyrządzeniu mieszanki należy przechowywać ją w zamkniętym naczyniu, na przykład dużym słoju z którego codziennie aplikować będziemy sobie porcję.

Jeśli zrobimy zbyt dużo musli i obawiamy się, że przeterminuje się zanim zdążymy go wykorzystać, część możemy zamrozić.

 

W jaki sposób podawać musli?

 

Musli można przed użyciem podlać kilkoma łyżami wody i odstawić na jakiś czas, aby jego zbożowe składniki zmiękły.

Musli podajemy z jogurtem, mlekiem krowim, kozim lub roślinnym. Można dodać także kilka łyżek soku z cytryny, soku pomarańczowego lub jabłkowego, masło orzechowe, masło migdałowe, miód, syrop klonowy oraz gorzką czekoladę.

Aby podnieś wartość odżywczą musli warto dodać do niego świeże owoce sezonowe lub inne ulubione.